Article:
TdC: Ecos del Big Bang: explorando el universo primigenio a través de las ondas gravitacionales - Lucia Castells
14-03-2026
La Lucía Castells se'ns presenta com estudiosa de la cosmologia de l'Univers primerenc utilitzant eines teòriques per estudiar els processos que es van produir poc després del Big Bang. On alguns d'ells van emetre ones gravitacionals (OG), que anomena com ones primordials, tema central de la seva tesi de doctorat.
Ens posa un àudio per escoltar i familiaritzar-nos amb la traducció a so de les OG detectades pel LIGO en 2015. També ens explica com s'originen i com ondulen (corben) l'espai-temps tal com va predir Einstein el 1915, millorant la teoria de Newton on la gravetat era una força entre dues masses que s'atreien. També com la gravetat afecta al temps i a l'espai, com passaria prop d'un forat negre.
L'estudi de l'espectre d'aquestes OG primordials, originades en les transicions de fase dels primers minuts de l'Univers, detectables a la banda del gigahertzs, ens permetrà conèixer la temperatura just després del BB, saber de què estava fet i, potser, descobrir una nova física més enllà del Model Estàndard.




