Article:

Xerrada al Casal Cívic de Banyoles: Història del coneixement de la llum - Miquel Molina

21-10-2025 Carles Puncernau

Avui 21 d'octubre hem fet una nova xerrada al Casal Cívic. En aquesta ocasió l'ha feta en Miquel Molina amb un títol ben clar: Història del coneixement de la llum.

Ha començat parlant dels clàssics grecs i la llei de la reflexió d'Euclid, també ha esmentat a Aristòtil i Plató i la seva opinió sobre la llum com una extramissió millorada.

Ha citat al científic àrab Alhazen del segle X que ho va explicar d'una forma molt similar a com ho fem nosaltres ara i, tot seguit, ha entrat a parlar de Newton i Huyghens, amb els seus models de llum com partícula o ona.

Ha explicat la reflexió, refracció, dispersió, difracció i interferència. Ha parlat d'en Maxwell i les ones electromagnètiques i de l'espectre visible.

Per acabar ha citat a Einstein que diu que la llum són ones i partícules, de l'efecte fotoelèctric i de que la llum està quantitzada. Tot això en una hora. Fantàstic.

La propera xerrada serà amb en Kilian Vindel el proper dimarts 28 a les 18 hores.